ביקורות והמלצות

ביקורות והמלצות, על מסעדות,בתי מלון, סרטים וכל מה שמעניין

מלון כפר גלעדי                                              אכילת קיץ                                                         בוליווד                                             מלון לאונרדו

 

חיפוש באתר

מגפת ההשמנה נותרה אחת מן הבעיות הבריאותיות החמורות בעולם. המכון האמריקני לחקר הסרטן קבע כי כ- 121,700 מקרי סרטן מתוך כל מקרי הסרטן, המתגלים בשנה בארה"ב, נגרמים מהשמנה וכתוצאה של עודפי שומן בגוף.

צאו מהסרט שכולנו חיים בו ותראו שאפשר לנסות גם אחרת...

 

השמנה ועודף משקל מעלים את הסיכון לחלות ב 10 סוגי סרטן שונים ביניהם, סרטן בכבד, בוושט, בכליות, בשד, במעי הגס, בפרוסטטה, בלבלב, בכיס המרה, בשחלות וסרטן רירית הרחם.

יתרה מזאת, אנשים החולים בסוכרת הם בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן, בגלל שנמצא קשר מובהק בין השמנה להיארעות מקרי סכרת.

אחד מכל 3 ילדים בישראל שמן

שיעור ההשמנה בקרב ילדים בעולם גדל פי 3 משנת 1980 ומאז ישנה עלייה מדאיגה במספר הילדים השמנים בכל העולם.

על פי נתונים שנבדקו נמצאה עליה מ -31 מיליון בשנות ה- 90 , ל-41 מיליון בשנים האחרונות. גם בישראל מצבינו לא מעודד, 1 מכל 3 ילדים מוגדר שמן.

כדי לשנות את תמונת המצב, נדרש שינוי מהותי בהרגלי האכילה והפעילות הגופנית.

נמצא כי, קל ויעיל יותר למנוע השמנה ועודף משקל בילדים, ע"י מתן סיוע אישי לכל ילד, כדי לשמור על משקל בריא, מאשר לשנות הרגלים מאוחר יותר כאשר הופכים מבוגרים. 

כדי להוריד את שיעור ההשמנה, יש לעסוק בדרכים למנוע אותה, והקניית אורח חיים בריא המשלב תזונה נכונה ופעילות גופנית.


הרגלים בריאים שחשוב  לאמץ כבר בילדות למניעת  סרטן?

  • רצוי לתת לילדים להגיש את המזון שלהם, ובכך לאפשר להם ללמוד מהי גודל מנה.
  • כדי לגרום לילד להתרגל לטעם חדש ומאכל חדש, נדרשת חשיפה למאכל של מעל 12 פעמים. לכן, גם אם הילד אינו מוכן לאכול למשל, ירק או פרי מסויים, יש להמשיך ולהגיש לו לפחות 12 פעמים.
  • בשלו עם ילדכם וערכו ארוחות ערב משפחתיות. ארוחת ערב משפחתית היא דרך מצויינת להקנות לילדים שלכם הרגלי אכילה נכונים.
  • הגישו מים במקום שתייה מתוקה. ילדים השותים יותר ממשקה ממותק אחד ליום, בעלי סיכון של 55% גבוהה יותר להיות עם עודף משקל או לסבול מהשמנת יתר.
  • מצאו דרכים יצירתיות לילדים כדי שיהיו פעילים לפחות 60  דקות ביום. פעילות גופנית אהובה של 60 דקות ביום יכולה לסייע במניעת השמנה ובכך למנוע סיכוי לסרטן. רצוי למצוא חוג אהוב המשלב פעילות גופנית כגון, כדורגל, ריקוד וכדומה.
  • הגבילו זמן מסך. יש להגביל ילדים מעל גיל שנתיים את זמן המסך לעד 1-2 שעות ביום. וזאת על מנת לעודד אותם להיות פעילים יותר.

 

אצל מחצית מהאוכלוסייה האמריקנית הבוגרת התגלתה לפחות מחלה כרונית אחת כגון סרטן וכשני שליש מהאוכלוסייה הבוגרת בארה"ב הם שמנים או בעלי עודף משקל. 

בשנת 2011, על פי נתוני הרישום הלאומי לסרטן, והמרכז לבקרת מחלות של משרד הבריאות, אובחנו בישראל 28,077 חולים עם גידולים, מהם 24,992 אובחנו עם סרטן חודרני ו-10,287 נפטרו מהמחלה. 

חשוב להכניס לתודעה ולזכור שהאוכל שאנו אוכלים והפעילות הגופנית שאנו עושים יכולים להוביל לבריאות טובה יותר ולמנוע את הסיכון לחלות בסרטן.


הנחיות תזונתיות חדשות של הוועדה האמריקנית למניעת סרטן

  • הגבילו צריכה של בשר מעובד ובשר אדום. נמצא קשר מובהק בין צריכה מרובה של בשר אדום וצריכה של בשר מעובד לסרטן המעי הגס (הגורם השני לתמותה ממקרי הסרטן בארה"ב). ההמלצות של הוועדה הן להימנע מצריכת בשר מעובד ולהגביל צריכה של בשר אדום של עד כ-500  גרם בשר אדום בשבוע. 

משרד הבריאות העולמי ממליץ שלא לצרוך יותר מ 1-2 מנות בשר מעובד בחודש, ועד 1-2 מנות של בשר אדום לא מעובד בשבוע.

  • הגבילו צריכה של סוכרים מוספים. יש להגביל את צריכת הסוכרים המוספים לעד 10% מסך הצריכה הקלורית היומית. למשל, לצריכה של 2000 קלוריות ביום, ניתן לצרוך לא יותר מ-200 קלוריות ליום של סוכר מוסף. 

כלומר אם בכפית סוכר יש כ-20 קלוריות, רצוי לצמצם את צריכת הסוכר המוסף לעד 10 כפיות סוכר ביום. 

מומלץ לקרוא את תווית המזון שעל גבי האריזה, ולראות אם הוספו למוצר סוכרים כגון, סוכרוז, פרוקטוז, סירופ גלוקוז, דקסטרוז, מלטיטול, סורביטול, סירופ לתת וסירופ תירס, סירופ מייפל, מולסה וסילאן. יש להימנע מצריכה של שתייה מתוקה ולהגביל צריכה של מזונות עתירי קלוריות ועשירים בסוכר. 

צריכה של סוכרים מוספים היא מקור לצריכה של עודף קלוריות הקשורה להשמנת יתר אשר עלולה לגרום לסרטן.

  •  אכלו מגוון ואמצו הרגלי אכילה בריאים. מומלץ להגביר צריכה של מזונות העשירים בירקות, פירות, דגנים מלאים, דגים, קטניות, ואגוזים. וצריכה מתונה של מוצרי חלב דלים בשומן ואלכוהול בקרב מבוגרים.

  • היו פעילים גופנית. פעילות גופנית תורמת לבריאות הכללית ומסייעת במניעת מחלות כרוניות וביניהן מחלת הסרטן. 

אנשים העוסקים בפעילות גופנית נמצאים במשקל בריא יותר ואחוז שומן נמוך יותר בהשוואה לאנשים שאינם פעילים גופנית. 

נמצא כי עיסוק בפעילות גופנית מרובה קשור בהפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס, סרטן רירית הרחם וסרטן השד.

ההמלצה היא לעשות לפחות 30 דקות של פעילות מתונה מידי יום, על מנת למנוע את הסיכון לחלות בסרטן.

 

   

פעילות גופנית מורידה את הסיכון לחלות בסרטן

נמצא כי התמדה בפעילות גופנית מידי יום, תורמת לוויסות רמות ההורמונים בדם העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן. 

פעילות גופנית תורמת למעבר מהיר יותר של המזון במעי הגס והפחתת החשיפה של המעי הגס לקרצינוגנים מהמזון. 

פעילות גופנית מסייעת "לשריפת" שומן  בגוף ועוזרת לשמור על אחוז שומן יותר נמוך ולמשקל גוף תקין, ובכך מורידה את הסיכון לחלות בסרטן. 

 

אתם עוד כאן? יאללה, שימו ביגוד נוח, נעלי ספורט וקדימה- סיבוב במסלול הריצה העירוני, צאו!

 

 

 

תודה לליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C