ביקורות והמלצות

ביקורות והמלצות, על מסעדות,בתי מלון, סרטים וכל מה שמעניין

מלון כפר גלעדי                                              אכילת קיץ                                                         בוליווד                                             מלון לאונרדו

 

חיפוש באתר

 

עונת הבגרויות נוגעת להרבה בתים ומעסיקה רבים בכל שנה בקיץ. בין אם אתם תלמידים או הורים, הנושא כיצד לשמור על אורח חיים בריא ביחד עם לחץ של בחינות חשוב מטריד ושבה בחינה.

 

הקיץ מזמן לנו חופשות וטיולים אבל לפני שהתלמידים יוצאים לחופש, חלק נכבד מתלמידי התיכון נכנסים למרתון הלמידה לבגרויות.

בתקופת הבחינות יושבים הרבה שעות בבית, גם אם לא לומדים כל הזמן, לא ממש נעים לצאת כשהלחץ שצריך ללמוד רובץ לו בתודעה ואם זה לא ביוזמת התלמידים אז "ההורים לוחצים".  ידוע לכולם שצריך לאכול בשביל לשפר את הריכוז, לחלק מהתלמידים האכילה מהווה גם תירוץ נפלא לקחת זמן להפסקות.  מאידך גיסא לחלק אחר של תלמידים בזמן של לחץ בלימודים יש את הנוהג לדלג על ארוחות ולהפסיק את האכילה לחלוטין.

 

הקשר בין אכילה ללמידה

ננסה לבדוק את נושא הקשר בין אכילה למצב לחץ בלימודים ולענות על שאלות הקשוות  לאכילה ולימודים.

  • האם בכלל צריך לאכול לפני או בזמן בחינה ?
  •  מה טוב לאכול לפני או בזמן למידה?
  • כמה זה חשוב לאכול בזמן הלימודים?

הנושא היה כנראה חשוב מספיק, כבר בעבר, נחקר ונבדק. למזלנו לכל השאלות הללו, יש תשובות:

ראשית תזכרו את הכלל הראשון שאומר שעל מנת להצליח במבחן יש להקפיד על מספר תנאים:

 הראשון בהם הוא ללמוד למבחן 

שני תנאים נוספים שיש להקפיד עליהם הם ריכוז ועירנות ואותם ניתן להשיג ע"י

1)     שינה טובה היא מפתח לערנות בסביבות  8- 6 שעות.

2)     לאכול כשעה עד שעה וחצי לפני תחילת המבחן.

 

לאכול בזמן הלמידה

האכילה בעת הלמידה חיונית על מנת לספק למוח את האנרגיה לה הוא זקוק כדי לשמור על רמות ערנות וריכוז אופטימליים. המזון הזמין לשימוש המוח הם הפחמימות המתפרקות לסוכרים ולכן נולדו מיתוסים על  חשיבות אכילת שוקולד בתקופת בחינות. החשיבות של אכילת סוכרים ופחמימות נבעה מהעובדה שפחמימות מעוררות ומגיעות יחסית במהירות לשימוש במוח. אבל פחמימות פשוטות ולא מלאות הנצרכות בכמויות גדולות, מעלות את הריכוז לשניות מעטות, הן מעלות את רמות האינסולין בדם לרמות גבוהות, לאחר מכן הסוכר נכנס לתאים במהירות גבוהה ואז רמתו יורדת בדם. בשלב זה, נוצר מצב של חוסר איזון ומרגישים תחושת רעב, דבר שעלול לפגוע ברמות הריכוז בעת בחינה\ למידה למבחן, כמובן שמצב  כזה מאוד לא מומלץ.

 

 

אוכל טוב ללימודים

נשאת השאלה אז מה כן מומלץ לאכול? כמובן שחשוב לאכול ארוחות מאוזנות המכילות פחמימות מלאות כגון לחם מדגנים מלאים כמו למשל, חיטה מלאה, שיפון או כוסמין, אורז מלא, בטטות, חלבונים רזים כגון דגים ועוף, ירקות שיוסיפו לתחושת השובע, ויטמינים ומינרלים שיגרמו לכך שהפחמימות יכנסו למחזור בקצב איטי וישמרו על רמות סוכר מאוזנות בדם.

 

בזמן הבחינה

 ומה כדאי לאכול בזמן בחינה?

בזמן בחינה לא חשוב לאכול, אך אם הבחינה ארוכה ניתן לאכול פירות טריים או יבשים אשר יכניסו לנו פחמימות זמינות למוח, לא יכבידו עלינו בעת הבחינה ולא יגרמו לעייפות.

ניתן גם לאכול כריך מדגנים מלאים עם טחינה או אבוקדו (השומנים הבריאים מאיטים את קצב הספיגה של הסוכרים ומספקים אנרגיה זמינה לגוף בנוסף לפחמימות המגיעות מהלחם).

 

דברים חשובים

  • מים, מים, מים  ועוד פעם מים. גוף לא רווי איננו ערני וחבל לפספס נקודות בבחינה בגלל   ששכחנו לשתות.
  • על אומגה 3 כבר דובר רבות- אבל אסור לשכוח אותה כי אם לא נצרוך אומגה 3 יפגעו הכישורים הקוגניטיביים שלנו, וביניהם הזיכרון. לאומגה 3 גם השפעות חיוביות על שיפור הפרעות קשב לטווח הארוך. מקורות נפלאים לאומגה 3 הם כמובן דגי ים כגון בקלה, מרלוזה, טונה, וסלמון, אומגה 3 קיימת כמובן גם בתוספים, מקורות צמחיים טובים הם זרעי פשתן וזרעי צ'יה.
  • אבץ- תוספת אבץ הוכחה מחקרית כמשפרת סימפטומים של הפרעות קשב, עם דגש על טווח הארוך כדור אבץ לפני בחינה לא יסייע לתוצאות הבחינה הרעיון הוא איזון של הגוף באופן קבוע לשיפור הקשב. חשוב להקפיד על אכילת מזונות עם אבץ, למשל אגוזים, קטניות, דגנים מלאים, בשר, ביצים ומוצרי חלב.
  • ויטמינים מקבוצת B לטיפול בהפרעת קשב וריכוז קומפלקס של ויטמינים מקבוצת בי בתוספת עם ויטמין C יכולים לעשות עבודה נהדרת על מערכת העצבים ולווסת אותה ולהפחית חרדה, ועצבנות תופעות הנלוות להפרעת הקשב.

 

לסיכום:תזונה מאוזנת ושינה טובה יביאו אתכם רחוק בבחינות, רק אל תשכחו את הכלל הראשון ללמוד כמו שצריך לבחינה.

 

 בהצלחה!