ביקורות והמלצות

ביקורות והמלצות, על מסעדות,בתי מלון, סרטים וכל מה שמעניין

חיפוש באתר

 

 

אין על מים. מי שלא מסכים איתי שיקום! כל השמנמנים עזבו את המקום? עכשיו אפשר להתחיל?     בדרך כלל מי שלא אוהב מים או שהמים לא טעימים לו פשוט עדיין לא מצא איך לשתות את המים, באיזו טמפרטורה, באיזו תוספת עדינה (נענע, לימון, סודה)

בדרך כלל התחליף למים הוא שתיה ממותקת או משקאות חמים, שאין בעיה לשתות את זה מידי פעם, אבל שזה לא יהיה עיקר השתיה במהלך היום.

 

 

חשיבות שתיית מים בתקופת ההיריון

 

תופעה זו נעוצה במספר סיבות:

  1. נפח הדם בגוף האישה עולה עד לסוף ההיריון ב-40%
  2. נפח מי השפיר עולה
  3. לקראת סוף ההיריון עולה כמות הנוזלים בכל הרקמות
  4. לעובר הגדל בהדרגה נחוצה כמות הולכת וגדלה של נוזלים לבניית התאים והרקמות, שכן כידוע, המים מהווים יותר ממחצית ממשקל התאים בגוף האדם

 

המים מהווים יותר ממחצית משקל גופה של האשה. בתקופת ההריון גדל נפח המים בגוף בכשבעה ליטרים המתחלקים בין האם, העובר, השלייה ומי השפיר. ככל שההריון מתקדם, כך גדל נפח המים בגוף האשה. לאורך כל חיינו משתתפים המים בתהליכים המרכזיים בגוף: הם מווסתים את טמפרטורת הגוף, מסייעים בעיכול, מובילים חומרי מזון וחצמן לתאים, משמנים מפרקים, מגינים על איברים ומסלקים פסולת.

 

המים הנוספים בגופה של האישה חיוניים בתקופת ההיריון במיוחד לשמירה על העובר באמצעות מי השפיר ולהעברה של רכיבי המזון בזרם הדם. לפיכך התייבשות, ולו קלה, בתקופת ההיריון מפחיתה את כושרו של הגוף לתפקד בצורה טובה ומקשה על האישה ההרה.

 

בחילות, עצירות, זיהומים בדרכי השתן, עייפות. נשמע מוכר?

לשתיית מים תפקיד חשוב בריפוי תופעות אלו.

 

נשים רבות סובלות, בעיקר בשליש הראשון להריונן, מבחילות ומהקאות. תופעות אלה עלולות לגרום לירידה דרסטית בשתייה, ואף לאיבוד מוגבר של נוזלים מהגוף.

 

במקרים קיצוניים המצב עלול להגיע להתייבשות. התייבשות גורמת לירידה משמעותית באנרגיה ובכושר הריכוז ומלווה בתחושת עייפות קשה וחולשה. במיוחד נכון הדבר כאשר לא שותים כמות מספקת של מים באופן קבוע.

 

תופעות נוספות המוכרות בהריון הן תופעות השלשול, או המצב ההפוך של עצירות. בשני המצבים שתיית מים מרובה חשובה במיוחד: בשלשול - לשם החזרת הנוזלים שהגוף מאבד, ובעצירות - לשם חיזוק וזירוז פעולת מערכת העיכול.

 

בשליש האחרון של ההיריון יש עלייה בקצב חילוף החומרים ובכמות המזון הנצרכת ובעקבותיהם קיים צורך רב יותר בנוזלים. בנוסף לכל אלה, קיימת בהריון הגברה של קצב הסינון של נוזל הדם דרך הכליות בתהליך ייצור השתן. לכן חשוב שיהיו די נוזלים לסייע בפעילות תקינה של הכליות בעת ההיריון.

 

חשיבות נוספת מתבטאת ביכולת למניעת זיהומים בדרכי השתן. ככל שמרבים בשתיית מים, כך קטנה הסכנה להיווצרות זיהומים בדרכי השתן.

 

אז כמה לשתות בתקופת ההיריון?

המלצות ההועדה למזון ולתזונה של האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים, מתייחסות לכמות השתייה המומלצת לאישה הרה והיא  2.3 ליטרים מים ביום (כ- 12  כוסות). ההמלצות מתבססות על תנאים של אקלים נוח ופעילות גופנית יומיומית רגילה ללא מאמץ וכן למצב של בריאות תקינה. בתנאים של אקלים חם, בעת פעילות גופנית מעבר לפעילות הנהוגה בחיי היומיום ובעת מחלה מומלצת הגברה של השתייה בהתאם לצורך.

 

ומה לשתות? מים

מים הם המשקה המומלץ ביותר על ידי כל אנשי המקצוע. הם מרווים וחסרי ערך קלורי. מחקרים מלמדים כי שתיית שתי כוסות מים ביום מגבירה את חילוף החומרים בגוף ובכך מסייעת בשמירה על משקל תקין. שתיית משקאות ממותקים עתירי קלוריות תגרום לעליה מיותרת במשקל. יתרה מזאת, הסוכר המצוי במשקאות מזיק ועלול אף לגרום לרעלת הריון.

גם משקאות מוגזים או שאינם מוגזים חסרי ערך קלורי (דיאט) אינם מומלצים בתקופת ההיריון, שכן רצוי להפחית בצריכת ממתיקים מלאכותיים. המשקאות המוגזים ברובם חומציים, ועלולים להגביר את תופעת הצרבות.

 

חשיבות שתיית מים בתקופת ההנקה

 

כידוע, ההנקה היא הדרך ההזנה הטובה ומומלצת לתינוק. חלב האם הוא המזון האידיאלי לרך הנולד בשל סגולות חיסוניות וייחודיות; הוא עשיר ברכיבי מזון טבעיים ומותאם לפיזיולוגיה של התינוק. ההנקה מבטיחה גדילה והתפתחות טובות ותקינות. מחקרים מלמדים כי הנקה מסייעת בהפחתת שכיחות מחלות בתינוקות, כגון: דלקות אוזניים, זיהומים במערכת העיכול, זיהומים במערכת הנשימה, אסטמה בילדים ויתר לחץ דם; וכן מונעת השמנת ילדים. כדי שההנקה תצליח חשוב להתחיל את ההנקה מיד לאחר הלידה, לשהות עם התינוק בחדר בבית היולדות, ולהימנע ממתן תחליף חלב או נוזלים אחרים.

 

ההנקה מיטיבה גם עם האם המניקה

מעֵבר לחשיבות בתזונת התינוק, מיטיבה ההנקה גם עם האם המניקה. ההנקה נוחה יותר, זמינה יותר, וחסכונית יותר מאשר תחליפי חלב. ההנקה מגדילה את חילוף החומרים ומאפשרת לאם המניקה לחזור בקלות ובמהירות למשקלה לפני ההיריון. יתרה מזאת, מחקרים מלמדים כי לנשים שהניקו יש סיכוי נמוך יותר לפתח סרטן השד, סרטן השחלות ואוסטיאופורוזיס.

 

מה לשתות?

במהלך ההנקה מאבדת האישה נוזלים רבים. בארבעה החודשים הראשונים לחיי התינוק, כאשר החלב משמש מזונו הבלעדי, צורך הרך הנולד כ-750 מ"ל חלב ביממה, בדר"כ בין 250-100 מ"ל בכל הנקה. בהמשך כאשר נוספים מזונות אחרים לתפריטו, התינוק  יונק כמות קטנה יותר של כ- 650 מ"ל ביממה בממוצע, וכמות המים שהאישה מאבדת קטנה בהתאמה. מים הם המשקה המומלץ ביותר על ידי כל אנשי המקצוע. הם נספגים בקלות וחסרי ערך קלורי, ואינם מכילים תוספים אחרים שעלולים להיות בלתי רצויים לתינוק (כגון קפאין, צבעי מאכל וכדומה).

 

כמה לשתות?

בתקופת ההנקה יש לשתות כשלושה וחצי ליטרים של נוזלים(כ- 16 כוסות), תלוי במזג האוויר ובפעילות הגופנית שמבצעים. 87% מחלב האם הם מים!! כאשר התינוק יונק הוא ניזון מהאם, ולכן חשוב לשמור על תזונה מגוונת ומאוזנת ועל הרגלי שתייה נאותים.

 

עייפות, תשישות וקושי בריכוז

תופעות כגון עייפות, תשישות וקושי בריכוז מוכרות לכול בתקופה שלאחר הלידה. התייבשות, ולו קלה ביותר, מחמירה תופעות אלו; מים מסייעים בהפחתתן. כאשר הגוף מרגיש בצמא, סימן שאיבדנו כבר כ-2% מכמות המים בגופנו. על כן חשוב לשתות בזמן ההנקה לאורך כל היום, באופן רציף.

 

אל תתפשרי על איכות המים גם עבור תינוקך

במחצית השנייה לחיי התינוק, שבה נדרשת תוספת נוזלים, חשוב לבחור את המים המתאימים להכנת תחליפי חלב. תינוקות רגישים פי חמישים ממבוגרים למעוררי מחלות וצריכת המים בתינוקות גבוהה פי חמישה מאשר אצל מבוגרים (ביחס לק"ג משקל גוף). לכן הכרחי שתינוקות ישתו מים נקיים מכל זיהום כימי ובקטריאלי.

 

*ע"פ משרד הבריאות, המדריך המעודכן לתזונת תינוקות 2012: הנקה בלעדית מומלצת במשך ארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק, והנקה עיקרית מומלצת בין החודש הרביעי לחודש השישי בחיי התינוק.

 

 

חשיבות שתיית מים לבריאותם של תינוקות ופעוטות

 

המים הם מקור החיים לכולנו, אך לתינוקות המים חשובים במיוחד. מדוע?

 

תינוקות אינם יכולים להביע את רצונם במילים, לכן על ההורים לשים לב לכך שילדיהם ישתו תמיד כמות מספקת של מים.

לתינוקות דרושה כמות מים רבה יותר, פי 5 מאשר למבוגרים לכל ק"ג ממשקל גופם (150 מ"ל לעומת 30-50 מ"ל בהתאמה), לכך כמה סיבות:

  • חילוף חומרים מהיר יותר
  • איבוד מים יחסי רב יותר הן דרך הריאות והן דרך העור, בגלל שטח פנים יחסי גדול יותר
  • תכולת מים ברקמות גבוהה יותר
  • אצל תינוקות קטנים דרוש נפח נוזל יחסי גדול יותר למיהול תוצרי הפירוק הרבים הנוצרים בעקבות חילוף החומרים המהיר.
  • מים בבקבוק משמשים לתינוק לעתים גם אמצעי הרגעה במשך היום או הלילה.

 

מה מומלץ לתת לתינוקות ופעוטות כשתייה?

  • כל אנשי המקצוע: תזונאיות, רופאי ילדים, רופאי שיניים, ואחיות של התחנות לבריאות המשפחה סבורים שהנוזל המומלץ ביותר לשתייה לתינוקות הוא מים.
  • מים אינם מכילים קלוריות מיותרות, אינם מכילים סוכר  המצוי בשתייה ממותקת אשר מהווה סיכון להתפתחות עששת השיניים והוא הנוזל החיוני לגוף בעת צמא.
  • תה רגיל אינו מומלץ, שכן הוא מכיל חומרים אשר מעכבים ספיגת ברזל ומכיל גם חומר דמוי קפאין
  • רצוי להימנע מתוספות ממותקות למי השתייה. משקאות ממותקים בסוכר או ממתיקים מלאכותיים אינם מומלצים בשל תכולת הסוכר הגבוהה שבהם, והמחסור ברכיבי תזונה אחרים. צריכת משקאות אלה, יכולה להגביר את הסיכון לעששת שיניים ותסמונת "עששת הבקבוק" ולהפחית צריכת רכיבי תזונה החיוניים לגדילה והתפתחות.

 

10 טיפים לשתיית מים לתינוקות ופעוטות סרבנים:

  1. כדאי לתת את המים לא כאשר התינוק רעב או בוכה ואין לו פנאי וסבלנות לשתות. מומלץ לנסות לתת מים מעט אחרי הארוחה.
  2. אפשר לנסות לתת מים בטמפרטורה משתנה. לדוגמה, יש תינוקות המעדיפים את טעם המים הקרים על פני הפושרים.
  3. 3.כדי לא לעורר אצל התינוק ציפיות מוטעות ועל מנת שיוכל להבחין בין מים לחלב או למשקה אחר, רצוי  להבדיל את בקבוק המים מבקבוק החלב או תחליף החלב או מבקבוק המשקה הממותק. אפשר להשתמש בכוס המותאמת לפעוטות ומאפשרת לווסת את זרימת המים.
  4. 4.בקבוק צבעוני ומעורר עניין יסייע ויגרה את הפעוט לבדוק מה יש בתוכו.
  5. 5.חשוב לנסות לתת את בקבוק המים גם מחוץ לבית.
  6. 6.לתינוקות ופעוטות סרבנים במיוחד אפשר להתחיל לתת מים בכפית.
  7. 7.גופנו וגוף הילדים והתינוקות מאבד נוזלים גם בשינה – למדו את ילדכם להתחיל ולסיים כל יום בכוס מים.
  8. 8.כמובן שצריך להקפיד עם הפעוט על שתייה לאחר פעילות מאומצת, כגון השתוללות בברכה או בחוץ. עלינו לחנכו להבין כי אחרי פעילות גופנית צריך לשתות.
  9. 9.גם פעוטות אוהבים הסברים – הסבירו ולמדו את ילדכם עד כמה חשובים המים לבריאות גופנו.
  10. 10.הראו לילדכם שגם אתם שותים מים ונהנים

 

גם אם התינוק מסרב לשתות מים – לא להתייאש ולנסות שוב, עם סבלנות ובלי לחץ.