ביקורות והמלצות

ביקורות והמלצות, על מסעדות,בתי מלון, סרטים וכל מה שמעניין

חיפוש באתר

 אם חשבתם שגוף האדם הוא "מכונת על" שיש לה תכונות נסתרות או קסומות, אז תספרו עד 10 ותשלימו מידע על כל הקשור במערך חילוף החומרים .

 

הגוף שלנו הוא אכן מכונה מופלאה אבל היא מתנהלת בדיוק כמו כל מנגנון שבכל פעולה  מתבצעת צריכת אנרגיה ושריפת קלוריות.

חילוף חומרים בסיסי (מטבוליזם), הנו כמות האנרגיה הדרושה בשביל גופנו במצב מנוחה, לצורך תחזוק הגוף (זרימת דם, פעילות המוח, תפקוד כליות, משאבת לב וכל שאר המערכות העובדות בגופינו).  

לכל אדם קצב חילוף חומרים בסיסי משלו, המושפע ממינו - זכר או נקבה, מגילו (הרי אינו דומה זקן לילד) וכמובן מהגנטיקה . 

אדם בעל חילוף חומרים מהיר יותר, מצליח מהר יותר לרדת במשקל וגם מצליח בקלות יחסית לאזן  את משקל גופו ולשמור על משקל רצוי, ואילו אדם עם חילוף חומרים איטי יותר, ירד לאט יותר במשקל גם כאשר יהיה בדיאטות. כמו כן יהיה לגופו קשה יותר להישאר מאוזן ולייצב את משקל גופו.

בנוסף למטבוליזם הבסיסי הצורך קלוריות, אנו שורפים קלוריות נוספות בהתאם לפעילות השונה שאנו מבצעים, כלומר מעלים את חילוף החומרים, בכל פעילות גופנית שעושים. ואכן שריפת הקלוריות מתבצעת גם בזמן תהליך האכילה עצמו, על כל אנרגיות העיכול אותם הגוף צריך להשקיע.

מה משפיע על המטבוליזם?

        1.  ככל שמסת הגוף הרזה (שריר), גבוהה יותר, וזאת בזכות פעילות ספורטיבית, שריפת הקלוריות היומית עולה. כלומר ש"המכונה" שלנו יעילה יותר אם נתמיד בפעילות ספורטיבית.

        2.  בגברים, בזכות מסת גוף גבוהה יותר, המטבוליזם גבוה עד בכדי 20% מנשים, ולכן הם יורדים מהר יותר במשקל כאשר הם נכנסים למשטר של דיאטה.

        3.  גנטיקה- יש אנשים שבגנטיקה שלהם מוכתב המטבוליזם

        4.  עישון- מעלה את המטבוליזם היומי

       5.  תרופות- יש תרופות שמעלות את המטבוליזם, וחלקן מורידות אותו (וכמובן יש תרופות שלא משפיעות כלל)

       6.  גיל- בסביבות גיל 30, קצב המטבוליזם בקרב נשים מתחיל לרדת בכ- 5% בכל     5-10 שנים. בקרב גברים תהליך זה מתחיל בשלב מאחר יותר, לעיתים רק סביב גיל 45-50, ובקצב איטי בהרבה.

         בתרגום פשוט יותר, לצורך דוגמא: אם אישה שרפה כ- 1800 קק"ל, בגיל 25, ויכלה להתקיים על דיאטה של כ- 1400 קק"ל ליום, הרי שבגיל 30 היא תשרוף רק 1700 קק"ל ליום, ובגיל 40 כ- 1550 קק"ל, מה שאומר שאם תרצה להרזות, תצטרך לאכול רק 1000 קק"ל ליום,              שזו דיאטה בהחלט מצומצמת.

        7.  לאחר גיל המעבר, יש ירידה חדה במטבוליזם, לעיתים בעוד 10%, וזו הסיבה העיקרית שנשים מדווחות, שהן ממשיכות לאכול את אותו התפריט הבסיסי, אך לא רק שלא מצליחות להרזות, אלא לעיתים אף משמינות.

        8.  דיאטות מרובות, גם כן מאטות את המטבוליזם, בייחוד דיאטות קיצוניות ודלות קלוריות, של מתחת ל- 1000 קק"ל, מאטות את חילוף החומרים אף ב- 10%.

לתקן את המטבוליזם -  שווה לנסות

הבשורה הטובה היא שניתן (לעיתים), לתקן את המטבוליזם, אך לא תמיד ולא באופן מוחלט.

לשם כך דרושות דיאטות מאוזנות, שלא תרד למשך רוב ימי התהליך ותנוע בין 1200-1400 קק"ל.

כמו כן תנאי חשוב הוא, להתמיד ולהשקיע בספורט: פעילות אירובית\דינמית, המעלה דופק משפרת את המטבוליזם בטווח הקצר, ואילו פעילות אנאירובית, של עיצוב וחיטוב, משקמת את המטבוליזם לטווח הארוך, בזכות שימור, ולעיתים גם מסייעת להעלאה של מסת השריר.

 

לסיכום, בנוסף לדיאטה זו או אחרת, המטבוליזם הפנימי של הגוף, שכמעט ואינו נתון לשליטה, כפי שאנו יכולים לשלוט בצורת האכילה שלנו, משפיע רבות על קצב הירידה. זו הסיבה שאחד מרזה בקצב מהיר יותר ולשני  באופן איטי יותר, למרות ששניהם שומרים על תפריטים זהים. על כן מומלץ להימצא במסגרת, שבה  דיאטנית יכולים לעשות התאמה אישית לכל אחד, ולמנוע תסכול של חוסר ירידה במשקל.

 

חשוב לזכור שהגוף שלנו דורש טיפול תקופתי ובעיקר טיפול אישי מסור!

 

 

נתרם באהבה מאת: איילת נדיב- דיאטנית קלינית M.Sc, מנהלת מח' דיאטה בסטודיו c